Disaini kontseptuaalne mudel on üsna sirgjooneline: aitame kellelgi oma eesmärki saavutada ehk loome tööriista, et viia keegi (kasutaja) tema asukohast (kontekstist) sinna, kus ta soovib olla (oma eesmärgini). Mudel rakendub olenemata sellest, kas disainitud asi on käegakatsutav (nagu toode) või mittemateriaalne (nagu koosolek).

Teisisõnu, igal disainitud tööriistal/tegevusel peab olema selge eesmärk – me ei saa disainida sihitult, teadmata, mis see eesmärk on. Disainmõtlemine saab seega olla tööriistaks, kuidas sihitu töötegemise asemel töötada välja uusi tähendusrikkamaid ja tõhusamaid töötamise viise. See aga eeldab oskust kasutada üht disaini võimsamat tööriista nimega disainikriitika.

“Kriitika” on sõna, mis paneb paljusid meist võpatama. Tõepoolest, kui sa pead iga oma otsust pidevalt teistele põhjendama, ei ole su töökeskkond just eriti tervislik. Kuid samas, kui sa ei suuda oma otsuseid teistele selgitada, pole sa oma kolleegide jaoks eriti vastutustundlik partner. Disainikriitika eesmärk on vastutustundetust vältida ning tagada, et kavandatud disain saavutab ka päriselt oma eesmärgi. Tegemist ei ole seega mingi “meeldib-ei meeldi, hea maitse-halb maitse” tüüpi kriitikaga, vaid disaini otstarbekuse selgitamisega. 

UX disainer Pavel Samsonov pakub otstarbekuse selgitamiseks välja kaks lihtsat kontrollküsimust, mida iga arendustiim peaks endale esitama: 

  1. KUIDAS ME DEFINEERIME EDU? Küsimus aitab vältida üksteisest möödarääkimist, tuues osalejad ühesugusele arusaamisele kavandatava tööriista (disaini) eesmärgi ja edukriteeriumite osas. Ilma eesmärgi selge ja ühtmoodi mõistmiseta on tagajärjeks ressursside ja aja raiskamine. Oluline on luua midagi uut ja mõjusat. Kui mõju ulatus on väga väike, ei pruugi pakutav lahendus olla väärt, et suurem disainiprojekt ette võtta. Ilma selge ja ühtse arusaamiseta sellest, kuidas edu välja näeb, on võimatu teise küsimuse juurde edasi liikuda, vastasel korral langeme disaini hindamise puhul tagasi “mulle meeldib-ei meeldi” tasemele. 
  2. KUI EDUKAS SEE LAHENDUS ON? Miks me arvame, et see on parim tee kliendi eesmärgi saavutamiseks? Siin on abiks klienditeekonna visualiseerimine, mis aitab esile tuua kliendi eesmärgid ja tegevused, mida ta peab eesmärgini jõudmiseks tegema. Klienditeekond aitab tuvastada ja visualiseerida nii takistusi kui võimalusi teekonnal. Visuaalid aitavad meil kergemini asjadest ühtemoodi aru saada, mõtlemist nähtavaks muuta.


Tõeline muutus organisatsioonis saavutatakse ainult siis, kui õigeid asju õigesti teha on lihtsam kui teha neid valesti või valesid asju.

Pin It on Pinterest

Share This